Her finner du en oversikt over vanlige spørsmål om arbeidsmiljø og sykefravær og hvor du kan finne mer informasjon og kunnskap om det du lurer på.
Vanlige spørsmål og nyttige ressurser i arbeidsmiljøarbeidet
Når en arbeidstaker har blitt sykemeldt er det flere ting du som leder skal gjøre, blant annet utarbeide oppfølgingsplan sammen med den sykemeldte og avholde dialogmøte 1.
Les mer om hvordan du som leder skal følge opp medarbeidere som er sykemeldt:
Ansatt er sykmeldt (nav.no)
Arbeidsgiver skal så langt det er mulig legge arbeidet til rette for de som står i fare for å bli sykemeldt på grunn av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende.
Råd og veiledning til å forebygge sykefravær:
Tilretteleggingsplikt (nav.no)
Hos Idébanken kan du finne ideer og kunnskap om sykefravær, arbeidsmiljø, seniorpolitikk og inkludering.
Tips og råd for en enda bedre arbeidsplass (idébanken.org)
Hos Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø (NOA) som er en del av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) finner du statistikk og faktakunnskap om arbeidsmiljø- og helsetilstanden, sykefravær og frafall fra arbeidslivet i ulike yrker og næringer i Norge.
Fakta om arbeidsmiljø og -helse (noa.stami.no)
Kravene til hvordan arbeidsmiljøet skal være er regulert i arbeidsmiljøloven og forskrifter som hører til loven.
Informasjon og veiledning om regelverket (arbeidstilsynet.no)
Alle virksomheter skal kartlegge og vurdere alle farer og problemer som kan oppstå på arbeidsplassen, vurdere risikoen og sette inn tiltak som skal redusere risikoen for at noe uønsket skjer.
Les mer om risikovurdering (arbeidstilsynet.no)
Les mer om systematisk HMS-arbeid (arbeidstilsynet.no)
Verktøyet Risikohjelpen kan hjelpe virksomhetene med å redusere risiko for sykdom og skade på arbeidsplassen:
Varsling i arbeidslivet er at en arbeidstaker sier ifra om et kritikkverdig forhold på egen arbeidsplass. Et kritikkverdig forhold er forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet.
Bedriftshelsetjenesten (BHT) har en viktig rolle i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet til virksomhetene, og de bidrar til at virksomheter jobber kunnskapsbasert og mer målrettet i det forebyggende arbeidet.