Petroleumsvirksomhet

Petroleumsvirksomhet

Arbeidsmiljø handler om hvordan vi planlegger, organiserer og gjennomfører selve jobben. For å forebygge arbeidsrelatert sykefravær, bør du vite hvor skoen trykker.

Illustrasjon av en sirkulær prosess

Styringssløyfen

Styringssløyfen er et hjelpemiddel til å forstå hvordan ting henger sammen og hva som er nødvendig elementer for å lykkes med systematisk forebyggende arbeid.

Må vi ha bedriftshelsetjeneste?

Ja. Denne bransjen har større risiko for sykdommer, skader og psykiske belastninger enn andre. Alle virksomheter innenfor bransjen skal være tilknyttet en godkjent bedriftshelsetjeneste.

Roller og samarbeid

Alle kan bidra til å skape et godt arbeidsmiljø. Godt samarbeid mellom leder, verneombud, tillitsvalgt og medarbeidere er en forutsetning for å lykkes med dette. Hvordan kan dere legge til rette for et godt samarbeid?

Som leder har du det overordnede ansvaret for arbeidsmiljøet. Det innebærer at du skal ta initiativ til å løse utfordringer, gjennomføre forbedringer i arbeidsmiljøet og legge til rette for å bevare gode arbeidsmiljøfaktorer.

Det er spesielt viktig at du sammen med verneombud, tillitsvalgte og medarbeidere blir enige om hvordan dere kan organisere, planlegge og gjennomføre arbeidet slik at ingen blir syke eller skadet på grunn av jobben, men opplever en helsefremmende og meningsfull arbeidssituasjon.

For å gjøre dette på en god måte er det viktig at du har tilgang til kvalitetsikret informasjon om hva som skal til for å skape et godt arbeidsmiljø på nettopp din arbeidsplass.

Et godt arbeidsmiljø er et mål i seg selv. Det bidrar til bedre trivsel i organisasjonen, kvalitet i hva dere gjør og leverer på arbeidet, og forbedrer lønnsomheten for virksomheten du leder.

Dette kan du gjøre for å sikre et godt samarbeid:

  • Etablere et fast og regelmessig møtepunkt med tillitsvalgte og verneombud for styrking av samarbeidet om utvikling av arbeidsmiljøet. Dersom dere allerede har godt etablerte samarbeidsarenaer, benytt gjerne disse.
  • Drøfte hvilke forventninger tillitsvalgt, verneombud og du har til hverandre og de ulike rollene dere har i arbeidsmiljøarbeidet, slik at dere kan bli enige om en felles forståelse av roller og oppgaver
  • Legge til rette for at både verneombud, tillitsvalgt og du har nødvendig kunnskap for å kunne jobbe med arbeidsmiljøet.
  • Legge til rette for at alle ansatte kan få nødvendig kunnskap på hva arbeidsmiljø og forebyggende arbeidsmiljøarbeid handler om, hvilke risikofaktorer som særlig angår din bedrift/virksomhet og hvilke faktorer som beskytter mot disse.
  • Sørge for at medarbeiderne er kjent med hvordan de kan medvirke til utvikling og forbedring av arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.
  • Skape rom for at alle medarbeidere får gitt uttrykk for hvordan de opplever arbeidsplassen og at de blir kjent med at de har både rett og plikt til å medvirke i arbeidsmiljøarbeidet.
  • Etablere referat fra møtene; slik blir det lettere å sikre at det dere blir enige om blir fulgt opp.

Som tillitsvalgt skal du jobbe sammen med leder og verneombud for å styrke samarbeidet på arbeidsplassen og bidra til gode løsninger som gir et bedre arbeidsmiljø. For å gjøre dette på en god måte er det viktig at du har tilgang på kvalitetsikret informasjon om hva som skal til for å skape et godt arbeidsmiljø på nettopp din arbeidsplass.

Du har både rett og plikt til å bidra til å finne gode løsninger som gir et bedre arbeidsmiljø, og som kan forbedre organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av arbeidet.

Dette kan du gjøre for å sikre et godt samarbeid:

  • Delta i faste møtepunkter med leder og verneombud for å avklare risiko- og forbedringsområder og særskilte utfordringer, sette mål og kontinuerlig følge opp arbeidsmiljøarbeidet.
  • Delta i arbeidet med å avklare forventninger mellom leder, verneombud og deg hvordan dere skal jobbe sammen for å utvikle og forbedre arbeidsmiljøet.
  • Sørge for at medlemmene dine er kjent med sin rett og plikt til å medvirke i arbeidsmiljøarbeidet og legge til rette for at de har mulighet til å komme med sine innspill.
  • Legge til rette for, sammen med arbeidsgiver og verneombud, at medlemmer og andre ansatte har mulighet til å heve kompetansen sin på arbeidsmiljøarbeid, delta i diskusjoner og komme med sine innspill og forbedringsforslag.

Som verneombud skal du ivareta alle medarbeidernes interesser i saker som handler om arbeidsmiljøet: organisering, planlegging og gjennomføring av arbeidet. Du skal være en pådriver for at forebyggende arbeidsmiljø blir satt på dagsorden. For å gjøre dette på en god måte er det viktig at du har tilgang til kvalitetsikret informasjon om hva som skal til for å skape et godt arbeidsmiljø på nettopp din arbeidsplass.

Dette kan du gjøre for å sikre et godt samarbeid:

  • Delta i faste møtepunkter med leder og tillitsvalgt for å sette mål og kontinuerlig følge opp arbeidsmiljøarbeidet.
  • Sørge for at alle ansatte er kjent med sin rett og plikt til å medvirke i kontinuerlig forbedring av arbeidsmiljøet og legge til rette for at de har mulighet til å komme med sine innspill.
  • Delta i arbeidet med å avklare forventninger mellom leder, tillitsvalgt og deg om hvordan dere skal jobbe sammen om å utvikle arbeidsmiljøet.
  • Skaffe deg nødvendig kompetanse på hva arbeidsmiljøarbeid handler om, og hvilke forbedringer og utfordringer som er særlig viktige i din type bedrift/virksomhet.

Som medarbeider spiller du en viktig rolle i å skape et godt arbeidsmiljø. Gjennom samarbeid og medvirkning kan du bidra til forbedring.

Dette kan du gjøre for å sikre et godt samarbeid:

  • Være bevisst på at du både har en rett og en plikt til å medvirke i virksomhetens arbeidsmiljøarbeid.
  • Bidra med positive og konstruktive tilbakemeldinger, og kom med forslag til hvordan arbeidsmiljøet kan forbedres.
  • Si ifra raskt og tydelig når noe er galt eller ikke fungerer til noen som kan gjøre noe med det, som nærmeste leder, verneombudet eller tillitsvalgt.
  • Anerkjenn andres arbeid og gi konstruktive tilbakemeldinger til kollegaer.

Arbeidsmiljøekspertene kan være ansatte i selskapet eller være tilknyttet bedriftshelsetjenesten. Arbeidsmiljøekspertene har en uavhengig stilling og gir faglige råd til ledelse og arbeidstakerrepresentanter. Ekspertene har god kjennskap til regelverk og andre krav.

Ergonom
Har kunnskap om arbeidsmiljøforhold som kan medføre muskel- og skjelettplager. Utfører kartlegging og risikovurdering både av enkeltvise faktorer og samlet belastning i løpet av en arbeidsdag/ periode. Anbefaler arbeidsmiljøtiltak for å redusere risiko for muskel- og skjelettplager.

Spesialist innen psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
Kunnskap om hvordan psykososiale og organisatoriske forhold påvirker arbeid og helse, for eksempel gjennomfører kartlegging og risikovurdering av psykososial og organisatoriske faktorer, og gir råd om håndtering og oppfølging.

Yrkeshygieniker
Har kunnskap innenfor støy, vibrasjoner, stråling, kjemisk og biologisk arbeidsmiljø. Utfører målinger og arbeidsplasskartlegging, analyserer kartleggingsresultater og utfører risikovurderinger gjerne sammen med andre eksperter.

Arbeidsmedisiner
Lege med spesialisering i arbeidsmedisin. Har kunnskap om sammenhenger mellom faktorene i arbeidsmiljøet og hvilke helseeffekter de kan ha. En arbeidsmedisiner har også kunnskaper om hvordan arbeidsrelaterte plager sykdom undersøkes og behandles og hvordan enkelte grupper kan være ekstra sårbare for påvirkninger i arbeidsmiljøet.

Hvem er arbeidsmiljøekspertene som er tilgjengelige i ditt selskap?

Mange arbeidsmiljøutfordringer er av teknisk karakter. Utstyr kan være støyende eller medføre vibrasjoner og være tungt å betjene. Arbeidsplassen kan være utformet slik at det ikke er mulig å unngå vanskelige arbeidsstillinger og kanskje er den plassert i nærheten av prosessutstyr med høyt støynivå. Mangelfull innebygging eller ventilasjon kan gi spredning av gass eller damp til arbeidstakere i nærheten. Det kreves teknisk kompetanse for å kunne løse denne type utfordringer Ofte er det også “Ingeniøren” som har best kunnskap om utstyr, produksjonsystemer og prosesser og derfor også ser hvilke muligheter for forbedringer som er aktuelle.

Ofte er “Ingeniøren” viktig for å gi innretninger og anlegg et godt arbeidsmiljødesign. I petroleumsvirksomheten er det utviklet en egen standard for dette, Norsok S-002 som gis ut av Norsk Standard.

For å lykkes med tekniske løsninger for godt arbeidsmiljø, er det viktig at det er tett samarbeid mellom «ingeniøren», arbeidsmiljøeksperten, ledelsen, brukerne og verneombudet.

Bedriftshelsetjenesten er en støttespiller innen forebyggende helse- miljø- og sikkerhetsarbeid, og skal bistå arbeidsgiver og de ansatte med å følge opp arbeidsmiljøet og komme med forslag til forbedringer.

Noen bransjer har et mer risikofylt arbeidsmiljø enn andre, med større risiko for sykdommer, skader og psykiske belastninger. Disse risikoforholdene på arbeidsplassen utløser en plikt til å være tilknyttet en godkjent bedriftshelsetjeneste.

Bedriftshelsetjenesten gir arbeidsgiver og arbeidstaker faglig bistand i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet. Målet er å forebygge skader, sykdommer, sykefravær og frafall som skyldes forhold på arbeidsplassen. Bedriftshelsetjenesten hjelper til med å målrette innsatsen mot de risikoforhold som det er viktig å jobbe med på din arbeidsplass.

Bedrifthelsetjenesten skal blant annet bistå med:

  • Forebyggende arbeid innenfor helse, miljø og sikkerhet (HMS).
  • Kartlegging av arbeidsmiljøet, foreta undersøkelser og vurdere risiko
  • Utarbeidelse av internkontroll i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet
  • Overvåke og følge opp arbeidstakernes helse når arbeidssituasjonen tilsier det
  • Foreslå og gjennomføre tiltak som kan forebygge helseskader
    oppfølging av henvendelser fra arbeidstaker, verneombud og arbeidsmiljøutvalg


Finn en godkjent bedriftshelsetjeneste til din bedrift

Leder, verneombud, tillitsvalgt og medarbeider har alle ulike roller i arbeidsmiljøet. Det er når dere samarbeider at dere finner de beste løsningene. Samarbeid kan bidra til å skape et godt klima for arbeidsmiljøarbeidet i virksomheten.

  • Avklar hvilke forventninger dere har til hverandre når det gjelder å ha et godt arbeidsmiljø.
  • Avklar hva dere har av forventninger til de ulike rollene: leder, tillitsvalgt, verneombud og medarbeidere når det gjelder systematisk og kontinuerlig forbedring av arbeidsmiljøet.
  • Legg til rette for at alle ansatte kan få medvirke til et godt arbeidsmiljø hos dere.
  • Lag dere mål for hva dere vil oppnå med arbeidsmiljøet.
  • Ha regelmessige og faste møter der dere kan diskutere arbeidsmiljøet og bli enige om handlinger og oppfølging for forbedringer.
  • Skriv referat fra møtene, slik blir det lettere å sikre at det dere blir enige om blir fulgt opp.
  • Skaff dere kunnskap om eget arbeidsmiljø og forebyggende faktorer, slik at arbeidsmiljøtiltak dere blir enige om er basert på kunnskap om hva som virker.
  • Tenk både langsiktig og på hva som er bra hos dere og spør: Hva kan vi ytterligere forbedre i arbeidsmiljøet hos oss, og hva kan jeg gjøre?

Hvordan er sykefraværet deres sammenlignet med bransjen?

Under Sykefraværsstatistikk på NAVs Min side – arbeidsgiver kan du sjekke sykefraværet i virksomheten din, og se hvor mye det koster dere. OBS! Tilgangen er rollestyrt, og skjer gjennom Altinn.

Tjenesten er levert av NAV

Vanlige spørsmål og nyttige ressurser

Et godt arbeidsmiljø bygger på både forebygging og tilrettelegging, plikter og rettigheter. Her finner du svar på en del vanlige utfordringer, og lenker til nyttige ressurser i arbeidsmiljøarbeidet.

Gode råd til arbeidsmiljøarbeidet

Arbeidsmiljø er noe vi kollektivt og sammen må ta ansvar for. Samtidig er det også noen grep vi som individer kan tenke på og bidra med slik at arbeidsmiljøet kan bli godt å være i.

Levert av NAV